Την Πέμπτη 20 Ιουνίου τα μάζεψα κι έφυγα και από την Σαμψούντα η οποία όπως είπα δεν μ' ενθουσίασε. Αφού έκανα μια όμορφη διαδρομή δίπλα στην θάλασσα, λίγο πριν την Σινώπη έστριψα νότια και ανεβο-κατέβηκα ένα βουνό. Όταν οδηγούσα δίπλα στην θάλασσα ή στο βουνό ο καιρός ήταν ευχάριστα δροσερός. Στον κάμπο, όπως είναι φυσικό, ανέβαινε η θερμοκρασία. Μετά από κανένα πεντάωρο περίπου έφτασα στην Κασταμονή η οποία είναι μια μικρή πόλη 100 χιλιάδων κατοίκων περίπου. Να είμαι ειλικρινής δεν περίμενα τίποτα ιδιαίτερο από την πόλη αλλά με εξέπληξε ευχάριστα. Το κέντρο της πόλης το διαρέει ένα ποταμάκι το οποίο το έχουν διαμορφώσει όμορφα με γκαζόν, λουλούδια κλπ.
Απέναντι ακριβώς από αυτήν την γέφυρα έχει μια πλατεία με το τζαμί του Νασράλα......και μαγαζιά που πουλούν λιχουδιές οπως χαλβά, παστουρμά και σουτζούκια.
Το καλό είναι ότι έχουν διατηρήσει πολλά σπίτια με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική.
Τους έχουν κοτσάρει δυστυχώς αυτά τα δορυφορικά πιάτα |
Στον λόφο πάνω από την πόλη δεσπόζει το κάστρο της δυναστείας των Κομνηνών...
...και όταν έπεσε λίγο ο ήλιος πήρα την ανηφόρα για να το δώ.
Έβγαλα κι ένα ντόπιο ζευγαράκι που έβγαζε σέλφι στο ηλιοβασίλεμα......και κατηφόρησα να βρω κάπου να φάω. Είχε αρχίσει να νυχτώνει και τα κτίρια της πόλης έδειχναν πολύ όμορφα.
Το μουσείο της πόλης |
Αυτό το πολύ όμορφο κτιριάκι είναι το γραφείο τουρισμού της πόλης |
Την άλλη μέρα το πρωί έφυγα από την Κασταμονή αλλά πριν φτάσω στον προορισμό μου σταμάτησα στο φαράγγι Horma, πρόταση κι αυτό του φίλου μου του Ονούρ. Δεν το περπάτησα όλο διότι δεν με έπαιρνε από πλευράς χρόνου (ήθελε περισσότερο από 2 ώρες να το διασχίσεις) αλλά το πρώτο μέρος που περπάτησα ήταν πολύ όμορφο. Αυτό το κομμάτι ήταν ένα πολύ στενό μέρος του φαραγγιού. Επειδή υπό φυσιολογικές συνθήκες, το κομμάτι τουλάχιστον που περπάτησα εγώ, δεν θα περπατιόταν, οι διαχειριστές του έχουν στήσει έναν ξύλινο διάδρομο, αρκετά ψηλότερα από το πυθμένα του φαραγγιού, ο οποίος στηρίζεται σε σκαλωσιές.
Μετά από αρκετή ώρα και αρκετή ταλαιπωρία έφτασα σε μια παραθαλάσσια πόλη που στα τουρκικά λέγεται Karadeniz Eregli. Το Karadeniz σημαίνει Μαύρη Θάλασσα, το Eregli είναι παραφθορά του Ηράκλεια άρα το όνομα σημαίνει η Ηράκλεια της Μαύρης Θάλασσας. Το ελληνικό όνομα είναι Ηράκλεια η Ποντική (από τον Εύξεινο Πόντο) άρα το ίδιο.
Η Ηράκλεια έχει κι αυτή πληθυσμό γύρω στις 100 χιλιάδες. Στην περιοχή υπάρχει μια μεγάλη χαλυβουργία με το όνομα Erdemir. Όταν διάβαζα κριτικές για ξενοδοχεία διάβασα καλές κριτικές για ένα ομώνυμο ξενοδοχείο. Όταν πήγα εκεί όμως ο ρεσεψιονίστ κι ένας φύλακας με ενημέρωσαν ότι το ξενοδοχείο είναι μόνο για υπαλλήλους της Erdemir. Μου πρότειναν ένα άλλο ξενοδοχείο στην πόλη και μέχρι να ετοιμαστώ και να ξαναφύγω πιάσαμε κουβέντα για την μηχανή και το ταξίδι μου. Τέλος πάντων, κατέλυσα σε κάποιο ξενοδοχείο αλλά μέχρι να ετοιμαστώ και να βγω είχε αρχίσει να βραδιάζει.
Η πόλη έχει έναν παραλιακό περίπατο με κήπους με γκαζόν. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι καθ' όλο το μήκος του γκαζόν οι ντόπιοι στήνουν δικά τους τραπεζάκια και καρέκλες και τρώνε κάτι (από σπόρια μέχρι πίτσες) κουβεντιάζοντας. Η βραδυά ήταν γλυκειά και φαινόταν όλοι να το ευχαριστιούνται ενώ τα πιτσιρίκια έπαιζαν με τα ποδήλατα τους.
Έβγαλα μια γενική φωτογραφία της παραλίας και πριν επιστρέψω στο ξενοδοχείο πήρα ένα dodurma (= παγωτό) για τον δρόμο.
Ήταν αρκετά σκοτεινά γι αυτό και δύσκολο για φωτογραφία |
Αφού τακτοποιήθηκα στο ξενοδοχείο μου, με το που έπεσε λίγο ο ήλιος βγήκα μια βόλτα. Πέρασα από έναν εμπορικό πεζόδρομο της πόλης ο οποίος ληταν λίγο άδειος Σάββατο βράδυ....
...πέρασα από μια πλατεία με πολλές καφετέριες και δεν πρόκειται να πω τίνος το άγαλμα υπήρχε διότι γίνομαι ανιαρός...
...και κατέληξα στην μαρίνα....
...όπου, όπως κάθε σοβαρή πόλη έχει την αντίστοιχη επιγραφή.
Η είσοδος στην μαρίνα σημαδεύεται από ένα χαρακτηριστικό κτίριο το οποίο είναι έδρα της δημοτικής αστυνομίας.
Και μία πιο νυκτερινή.
Και σ' αυτήν την πόλη υπάρχει πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος δίπλα στην θάλασσα που συνδέεται με την κεντρική πλατεία κι εκεί υπάρχουν κιόσκια που πωλούν κάθε είδους πραμάτεια.
Την επομένη μέρα, Κυριακή, πήρα την μηχανή και πήγα στην αρχαία Κύζικο η οποία ήταν αποικία της Μιλήτου. Η Κύζικος άκμασε στην αρχαιότητα και στους ρωμαϊκούς χρόνους αλλά καταστράφηκε από σεισμό το 943μΧ. Τώρα υποτίθεται ότι υπάρχουν τα ερείπια ενός ναού του Διός ο οποίος είχε κατασκευαστεί την εποχή του αυτοκράτορα Αδριανού. Πρακτικά είναι ένας σωρός από κομματιασμένες κολώνες ενώ μεσοτοιχία με τον αρχαιολογικό χώρο είναι μαντριά.
Δίπλα στην Κύζικο υπάρχει μια κωμόπολη που στα τουρκικά λέγεται Erdek αλλά παλαιότερα λεγόταν Αρτάκη. Κι εδώ βέβαια γράφτηκε η ίδια ιστορία, το 90% των κατοίκων ήταν Έλληνες μέχρι το 1923 οπότε με την ανταλλαγή των πληθυσμών έφυγαν και βρέθηκαν στην Εύβοια όπου τους δώθηκε χώρος βόρεια της Χαλκίδας και δημιούργησαν την Νέα Αρτάκη. Στην παλιά Αρτάκη εγκαταστάθηκαν κυρίως Τουρκοκρητικοί και Τούρκοι από την Βοσνία. Δεν με ενθουσίασε ιδιαίτερα, έχει κι εδώ έναν πεζόδρομο πάνω από την μαρίνα και το αλιευτικό καταφύγιο, αλλά γενικά δεν λέει και πολλά. Επειδή έκανε ζέστη και δεν είχα φορτωμένο πρόγραμμα την έπεσα σε κάποιες ξαπλώστρες στην παραλία και βούτηξα στην θάλασσα. Μπορεί να μην έκανα μπάνιο στον Βόσπορο, όπως κάποιοι από εμάς είχαμε υποσχεθεί στον εαυτό μας στα νιάτα μας, αλλά βούτηξα λίγο νοτιότερα, στην Προποντίδα. Άλλωστε, ποιός τολμάει να κολυμπήσει στον Βόσπορο έτσι βρώμικος που είναι;
Την τελευταία μέρα του ταξιδιού στην Τουρκία ξύπνησα στην Πάνορμο, πήρα το πρωινό μου, έκανα check out κι έφυγα με προορισμό ένα χωριό που τώρα λέγεται Lapseki αλλά παλαιότερα λεγόταν Λάμψακος. Και αυτού του χωριού οι κάτοικοι εγκατασταθήκαν στην Εύβοια, λίγο νοτιότερα της Χαλκίδας μετά την ανταλλαγή. Από την Λάμψακο πήρα το φέρρυ-μπωτ για να περάσω απέναντι στην πόλη που τώρα λέγεται Gelibolu αλλά παλαιότερα λεγόταν Καλλίπολη και βρίσκεται στην ομώνυμη χερσόνησο. Οι κάτοικοι της Καλλιπόλεως εγκατασταθήκαν στον Πειραιά απ' ότι ξέρω.
...πέρασα από μια πλατεία με πολλές καφετέριες και δεν πρόκειται να πω τίνος το άγαλμα υπήρχε διότι γίνομαι ανιαρός...
...και κατέληξα στην μαρίνα....
...όπου, όπως κάθε σοβαρή πόλη έχει την αντίστοιχη επιγραφή.
Η είσοδος στην μαρίνα σημαδεύεται από ένα χαρακτηριστικό κτίριο το οποίο είναι έδρα της δημοτικής αστυνομίας.
Και μία πιο νυκτερινή.
Και σ' αυτήν την πόλη υπάρχει πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος δίπλα στην θάλασσα που συνδέεται με την κεντρική πλατεία κι εκεί υπάρχουν κιόσκια που πωλούν κάθε είδους πραμάτεια.
Την επομένη μέρα, Κυριακή, πήρα την μηχανή και πήγα στην αρχαία Κύζικο η οποία ήταν αποικία της Μιλήτου. Η Κύζικος άκμασε στην αρχαιότητα και στους ρωμαϊκούς χρόνους αλλά καταστράφηκε από σεισμό το 943μΧ. Τώρα υποτίθεται ότι υπάρχουν τα ερείπια ενός ναού του Διός ο οποίος είχε κατασκευαστεί την εποχή του αυτοκράτορα Αδριανού. Πρακτικά είναι ένας σωρός από κομματιασμένες κολώνες ενώ μεσοτοιχία με τον αρχαιολογικό χώρο είναι μαντριά.
Δίπλα στην Κύζικο υπάρχει μια κωμόπολη που στα τουρκικά λέγεται Erdek αλλά παλαιότερα λεγόταν Αρτάκη. Κι εδώ βέβαια γράφτηκε η ίδια ιστορία, το 90% των κατοίκων ήταν Έλληνες μέχρι το 1923 οπότε με την ανταλλαγή των πληθυσμών έφυγαν και βρέθηκαν στην Εύβοια όπου τους δώθηκε χώρος βόρεια της Χαλκίδας και δημιούργησαν την Νέα Αρτάκη. Στην παλιά Αρτάκη εγκαταστάθηκαν κυρίως Τουρκοκρητικοί και Τούρκοι από την Βοσνία. Δεν με ενθουσίασε ιδιαίτερα, έχει κι εδώ έναν πεζόδρομο πάνω από την μαρίνα και το αλιευτικό καταφύγιο, αλλά γενικά δεν λέει και πολλά. Επειδή έκανε ζέστη και δεν είχα φορτωμένο πρόγραμμα την έπεσα σε κάποιες ξαπλώστρες στην παραλία και βούτηξα στην θάλασσα. Μπορεί να μην έκανα μπάνιο στον Βόσπορο, όπως κάποιοι από εμάς είχαμε υποσχεθεί στον εαυτό μας στα νιάτα μας, αλλά βούτηξα λίγο νοτιότερα, στην Προποντίδα. Άλλωστε, ποιός τολμάει να κολυμπήσει στον Βόσπορο έτσι βρώμικος που είναι;
Την τελευταία μέρα του ταξιδιού στην Τουρκία ξύπνησα στην Πάνορμο, πήρα το πρωινό μου, έκανα check out κι έφυγα με προορισμό ένα χωριό που τώρα λέγεται Lapseki αλλά παλαιότερα λεγόταν Λάμψακος. Και αυτού του χωριού οι κάτοικοι εγκατασταθήκαν στην Εύβοια, λίγο νοτιότερα της Χαλκίδας μετά την ανταλλαγή. Από την Λάμψακο πήρα το φέρρυ-μπωτ για να περάσω απέναντι στην πόλη που τώρα λέγεται Gelibolu αλλά παλαιότερα λεγόταν Καλλίπολη και βρίσκεται στην ομώνυμη χερσόνησο. Οι κάτοικοι της Καλλιπόλεως εγκατασταθήκαν στον Πειραιά απ' ότι ξέρω.
Σε εκείνο το σημείο οι Τούρκοι έχουν φτιάξει μια κρεμαστή γέφυρα που ενώνει την χερσόνησο της Καλλιπόλεως με την ανατολική ακτή των Δαρδανελλίων. Η γέφυρα θεωρείται η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα παγκοσμίως αφού έχει μήκος 2023 μέτρα και εγκαινιάστηκε το 2023. Ονομάζεται δε, Γέφυρα Τσανάκκαλε 1915, προς τιμήν της επιτυχημένης αντίστασης των Τούρκων στην απόβαση των Αγγλο-Γάλλων στην χερσόνησο της Καλλιπόλεως το 1915. Φρόντισαν να έχει 2023 μέτρα για να συμβολίζει την εκατονταετία του Τουρκικού κράτους.
Προφανώς όλοι έχουμε ακούσει την λέξη "θαλασσόλυκος" για κάποιον που είναι πολύ καλός στην θάλασσα. Δεν νομίζω ότι πολλοί ξέρουν την λέξη "θαλασσόσκυλος" για ένα σκυλί που επιβιβάστηκε αυτοβούλως στο πλοίο και ήρθε μαζί μας μέχρι την Καλλίπολη. Ήταν τόσο ανυπόμονος να βγεί που όταν πλησιάζαμε στην Καλλίπολη είχε πάρει θέση στην άκρη του καταπέλτη για να σαλτάρει έξω πρώτος απ' όλους.
Προφανώς όλοι έχουμε ακούσει την λέξη "θαλασσόλυκος" για κάποιον που είναι πολύ καλός στην θάλασσα. Δεν νομίζω ότι πολλοί ξέρουν την λέξη "θαλασσόσκυλος" για ένα σκυλί που επιβιβάστηκε αυτοβούλως στο πλοίο και ήρθε μαζί μας μέχρι την Καλλίπολη. Ήταν τόσο ανυπόμονος να βγεί που όταν πλησιάζαμε στην Καλλίπολη είχε πάρει θέση στην άκρη του καταπέλτη για να σαλτάρει έξω πρώτος απ' όλους.
Μετά από 'κει ο δρόμος για το συνοριακό πέρασμα των Κήπων ήταν ανοιχτός. Παρέκαμψα τα Μάλγαρα και στην Κεσάνη έστριψα για τα Ύψαλα που είναι το τελευταίο χωριό από την Τουρκική πλευρά πριν τα σύνορα. Η διέλευση ήταν έυκολη σχετικά αφού είχα να πληρώσω και την κλήση που τσίμπησα μετά την Τραπεζούντα. Είχα και μια έκπτωση διότι πλήρωσα εντός μηνός. Αν η έξοδος από την Τουρκία ήταν εύκολη, η είσοδος στην Ελλάδα δεν ήταν τόσο. Εδώ είναι Ευρώπη, δεν μπαίνει όποιος νά 'ναι. Τέλος πάντων, στην ελληνική πλευρά καθυστερούσαμε περισσότερο, είχε και κάποια πούλμαν που επέστρεφαν από τριήμερο στην γειτονική χώρα. Και βέβαια για να κάνω τα 120 χλμ από τους Κήπους μέχρι την Ξάνθη έπρεπε να πληρώσω 3 φορές διόδια (κι εδώ δεν φταίει ο google).
Μία από τις επόμενες μέρες θα γράψω τα συμπεράσματα μου από αυτό το ταξίδι.
Πάμε για το επόμενο τώρα.
Μιχάλης
24 Ιουνίου
Ξάνθη
Υπέροχα.Μιχαλη!!! Ποια ήταν η μεγαλύτερη απόσταση που χρειάστηκε να κάνεις με την μηχανή? Το ταξιδι σου αυτό θα μπορούσες να το κάνεις και με street moto? πχ. VFR-?
ΑπάντησηΔιαγραφήΣπυρο η μεγαλύτερη διαδρομή που έκανα ήταν 500χλμ. Με εξαίρεση το Σκοτεινό φαράγγι όλα τα άλλα ήταν άσφαλτος, άρα μπορουσαν να γίνουν και με το VFR.
Διαγραφή